ترجمه فارسی نهج البلاغه در تشويق به زهد
بنگريد بدين جهان! نگريستن پارسايان روي‏گردان از آن، که به خدا سوگند، آن که در آن مانده و جاي گرفته ديري نپايد، و آن که به نازپرورده و ايمن به سر برده به درد آيد. آنچه از آن رفت و پشت کرد، بازگشتني نيست، و آنچه آينده است، نتوان دانست چيست تا در انتظار آن زيست. شادي آن آميخته به اندوه است و بدي حال، و چابکي و چالاکي مردان را ناتواني و سستي به دنبال. پس فريفته نگرداند شما را فزوني آنچه شادمانتان گرداند، که‏اندک است آنچه از آن با شما مي‏ماند.
خدا بيامرزد مردي را که بينديشد و پند گيرد، و پند گيرد و پذيرد، که گويي به اندک زمان آنچه از دنيا بود نمانده است، و آنچه از آخرت است پاينده است، و هر- عمر- شمرده به سر آيد، و هر چه چشم‏داشتني است، درآيد، و هر چه درآمدني است نزديک است و به زودي رخت گشايد.
از اين خطبه است: دانا کسي است که قدر خود را بشناسد، و در ناداني مرد اين بس که پايه خويش را نشناسد. از دشمن روي‏ترين مردمان بنده‏اي است که خدا او را به خود واگذارد، تا از راه راست به يک سو شود، و بي راهنما گام بردارد. اگر به کار دنيايش خوانند، چست باشد، و اگر به کار آخرتش خوانند، تنبل و سست باشد. گويي آنچه براي آن کار کند بر او بايسته است، و آنچه در آن سستي ورزد، از او ناخواسته.
از اين خطبه است: و اين روزگاري است که در آن رهايي نيابد، جز با ايماني بي‏نام و نشان، گمنام در نظر مردمان. اگر باشد، نشناسندش، و اگر نباشد، نپرسندش. اينان چراغهاي هدايتند و راهنمايان شبروان بيابان ضلالت. نه فتنه جويند و نه سخن اين را بدان رسانند، و نه زشتي کسي را به گوش اين و آن خوانند. خدا درهاي رحمت خود را به روي اينان گشوده است، و سختي عذاب خويش را از آنان برطرف فرموده.
اي مردم! به زودي بر شما روزگاري خواهد آمد که اسلام را از حقيقت آن بپردازند، همچون ظرفي که واژگونش کنند و آن را از آنچه درون دارد تهي سازند. مردم! همانا، خدا شما را پناه داده است، و بر شما ستم روا ندارد، اما پناهتان نداده است که در بوته آزمايشتان در نيارد، و گفته است، جل من قائل همانا در اين نشانه‏هاست و گر چه بوديم ما آزمايندگان. (اما گفته امام (ع)، کل مومن نومه از آن گمنام اندک شر را خواهد. و مساييح جمع مسياح است، و آن کسي است که ميان مردمان، فساد انگيزد و سخن‏چيني کند. و مذاييع جمع مذياع است، و آن کسي است که چون زشتي کسي را شنود، آن را ميان مردم پخش کند، و بذر جمع بذور است، و آن کسي است که سفاهت بسيار دارد و لغو گويد.) متن عربی نهج البلاغه ( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ: ) أُنظُرُواْ إِلَى الدُّنْيا نَظَرَ الزَّاهِدِينَ فِيها، ‏الصَّادِفِينَ‏ عَنْها، فَإِنَّها وَ اللَّهِ عَمّا قَلِيلٍ تُزِيلُ ‏الثّاوِىَ‏ السّاکِنَ، وَ تَفْجَعُ ‏الْمُتْرَفَ‏ الامِنَ لا يَرْجِعُ ما تَوَلّى مِنْها فَأَدْبَرَ، وَ لا يُدْرى ما هُوَ اتٍ مِنْها فَيُنْتَظَرُ، سُرُورُها ‏مَشُوبٌ‏ بِالْحُزْنِ، وَ ‏جَلَدُ الرِّجالِ فِيها إِلىَ الضَّعْفِ وَ ‏الْوَهَنِ‏، فَلا تَغُرَّنَّکُمْ کَثْرَةُ ما يُعْجِبُکُمْ فِيها، لِقِلَّةِ ما يَصْحَبُکُمْ مِنْها.
رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً ‏تَفَکَّرَ ‏فَاعْتَبَرَ، ‏وَ ‏اعْتَبَرَ ‏فَأَبْصَرَ، فَکَأَنَّ ما هُوَ کائِنٌ مِنَ الدُّنْيا عَنْ قَلِيلٍ لَمْ يَکُنْ، وَ کَأَنَّ ما هُوَ کائِنُ مِنَ الاخِرَةِ عَمَّا قَلِيلٍ لَمْ يَزَلْ، وَ -کُلّ‏ ‏مَعْدُودٍ ‏مُنْقَضٍ‏، وَ ‏کُلّ‏ ‏مُتَوَقَّعٍ‏ اتٍ‏، ‏وَ ‏کُلّ‏ اتٍ‏ ‏قَرِيبٌ‏ ‏دَانٍ‏.
مِنْها: ‏الْعالِمُ‏ ‏‏مَنْ‏‏ ‏‏عَرَفَ‏‏ ‏‏قَدْرَهُ‏‏، وَ کَفى بِالْمَرءِ جَهْلًا أَنْ لا يَعْرِفَ قَدْرَهُ، ‏وَ ‏إِنّ‏ ‏مِنْ‏ ‏أَبْغَضِ‏ ‏الرِّجالِ‏ إِلىَ اللَّهِ تَعالى لَعَبْداً وَکَلَهُ اللَّهُ إِلى نَفْسِهِ، جآئِراً عَنْ ‏قَصْدِ ‏السَّبِيلِ‏، ‏سائِراً بِغَيْرِ دَلِيلٍ إِنْ دُعِىَ إِلى ‏حَرْثِ‏ الدُّنْيا عَمِلَ، وَ إِنْ دُعِىَ ‏إِلى ‏حَرْثِ‏ ‏الاخِرَةِ کَسِلَ، کَأَنَّ ما عَمِلَ لَهُ واجِبٌ عَلَيْهِ، وَ کَأَنَّ ما ‏وَنى فِيهِ ساقِطٌ عَنْهُ.
وَ مِنْها: ‏وَ ‏ذلِکَ‏ ‏زَمانٌ‏ ‏لا ‏يَنْجُو فِيهِ إِلَّا کُلُّ مُؤْمِن ‏نُوَمَةٍ، إِنْ شَهِدَ لَمْ يُعْرَفْ، وَ إِنْ غابَ لَمْ يُفْتَقَدْ أُولئِکَ مَصابِيحُ الْهُدى، وَ أَعْلامُ ‏السُّرى، لَيْسُوا ‏بِالمَسايِيح‏، وَ لَا ‏الْمَذايِيع‏ ‏الْبُذُرِ، أُولئِکَ يَفْتَحُ اللَّهُ لَهُمْ أَبْوابَ رَحْمَتِهِ، وَ يَکْشِفُ عَنْهُمْ ضَرّاءَ نِقْمَتِهِ.
أَيُّها النَّاسُ، سَيَأْتِى عَلَيْکُمْ زَمانٌ يُکْفَأُ فِيهِ الْإِسْلامُ کَما يُکْفَأُ الْإِناءُ بِما فِيهِ، أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَعاذَکُمْ مِنْ أَنْ يَجُورَ عَلَيْکُمْ، وَ لَمْ يُعِذْکُمْ مِنْ أَنْ ‏يَبْتَلِيَکُمْ‏، وَ قَدْ قالَ جَلَّ مِنْ قآئِلٍ: ‏إِنّ‏ ‏فِى‏ ‏ذلِکَ‏ ‏لَاياتٍ‏ ‏وَ ‏إِنْ‏ ‏کُنّا ‏لَمُبتَلِينَ‏. قالَ السَّيد الشَريف: أَمَّا قَوْلُهُ عَلَيْهِ السَّلامُ: کُلُّ مُؤْمِن نُوَمَةٍ، فَإِنَّما أَرادَ بِهِ الْحامِلَ الذِّکْرِ الْقَلِيلَ الشَّرِ، وَ الْمَسايِيحُ جَمْعُ مِسْياح، وَ هُوَ الَّذِى يَسِيحُ بَيْنَ النَّاسِ بِالْفَسادِ وَ النَّمائِمِ، وَ الْمَذايِيعُ جَمْعُ مِذْياعٍ، وَ هُوَ الَّذِى إِذا سَمِعَ لِغَيْرِهِ بِفاحِشَةٍ أَذاعَها وَ نَوَّهَ بِها، وَ الْبُذُرُ جَمْعُ بَذُورٍ، وَ هُوَ الَّذِى يَکْثُرُ سَفَهُهُ وَ يَلْغُو مَنْطِقُهُ.

تاريخ : | | نویسنده : imbs |
رپورتاژ
قیمت پرینتر | قیمت سرور
فال حافظ
توضیحی درباره صنعت پرورش شتر مرغ
دستگاه حضور و غیاب
تور لحظه آخری پر طرف دار کشورهای تایلند مالزی دبی و کیش
مبل تالار یا صندلی مبل تالار پذیرایی
خرید بلیط چارتر هواپیما
چگونه یک آتلیه عروس​ ​و آتلیه عکاسی​​ ​خوب را انتخاب کنیم ؟
طراحی سایت اصفهان |طراحی سایت حرفه ای | سئو تضمینی سایت
معرفی جاذبه های گردشگری کرج لرستان و تورهای مشهد کیش قشم
اتوبار تهران با نامی آشنا
بازی اندروید
هدایای تبلیغاتی
دانلود آهنگ جدید
معرفی سایت گنجیت
مدل لباس عروس
چگونگی افزایش زیبایی با جراحی زیبایی
راهکار های یافتن بهترین جراح پلاستیک
همه چیز در مورد جراحی بینی
مطالب لادین

لینک های مفید
برنامه بدنسازی | آموزش مجازی | بیوگرافی ۹۸ | صندلی هتلی |

قدرت گرفته از : پانا بلاگ


.: :.